Papier ILFORD - artykuł p. Jerzego Łapińskiego

Fotografia analogowa - papier

Fotografia analogowa - papier

Gdyby zapytać fotografów, z czym kojarzy im się firma Ilford, to oprócz oczywistej odpowiedzi – z filmami – wielu odpowiedziałoby, że z papierami. Od lat papiery produkcji Ilforda wyznaczają standardy jakości papierów fotograficznych na rynku.


Ilford Multigrade IV FB Fiber

 

Fotografia analogowa papier

Jest to najwyższej jakości papier wielogradacyjny na podłożu papierowym. Przeznaczony do wykonywania powiększeń pod powiększalnikiem w tych przypadkach, gdy zależy nam na trwałości powiększonego obrazu i na wrażeniu "ręcznych odbitek". Papierowe podłoże o gramaturze 255 g/m2 daje wyjątkową sztywność papieru. Charakteryzuje się on wysokim poziomem bieli i dużą gęstością maksymalną w czerniach. Pozwala na osiągnięcie pełnego zakresu kontrastowości od 00 do 5, zachowując stałą światłoczułość przy kontrastowościach od 00 do 3. Daje obraz o neutralnym lub zimnym tonie, w zależności od użytego wywoływacza. Sprzedawany jest z pełnym zakresie typowych formatów z dwiema powierzchniami – błyszczącą i matową.

 

Ilford Multigrade FB Warmtone

Fotografia analogowa papier

Jest to ciepłotonowy papier wielogradacyjny na podłożu papierowym przeznaczony do wykonywania ręcznych powiększeń. Poza ciepłym tonem obrazu i lekko ciepłym podłożem też o gramaturze 255 g/m2, nie różni się od papieru Ilford Multigrade IV FB Fiber. Sprzedawany jest w pełnym zakresie typowych formatów z dwiema powierzchniami – błyszczącą i półmatową. Specjalnie polecany do tonowania.

 

Ilford Multigrade RC IV Deluxe

Fotografia analogowa papier

Jest to odpowiednik papieru Ilford Multigrade IV FB Fiber lecz nie na podłożu papierowym ale na podłożu polietylenowym o  gramaturze 190 g/m2. Przeznaczony do ręcznego powiększania pod powiększalnikiem jak też do automatycznych maszyn. Daje neutralny odcień obrazu. Występuje z powierzchniami: błyszcząca, satyna i perła we wszystkich popularnych rozmiarach. Umożliwia otrzymanie wszystkich stopni kontrastowości od 00 do 5, przy czym mierzalny zakres kontrastowości jest odrobinę większy niż przy papierze na podłożu papierowym (Fiber).  Zachowuje stałą światłoczułość przy kontrastowościach od 00 do 3. Z powodu polietylenowego podłoża wymaga bardzo krótkich czasów obróbki i płukania, niestety, tak jak wszystkie papiery o takim podłożu, nie daje gwarancji "wiecznej" trwałości obrazu.

 

Ilford Multigrade RC Warmtone

Fotografia analogowa papier

Jest to odpowiednik papieru Ilford Multigrade FB Warmtone lecz nie na podłożu papierowym ale na podłożu polietylenowym. Poza ciepłym tonem obrazu i lekko ciepłym podłożem też o  gramaturze 190 g/m2, nie rożni się od papieru Ilford Multigrade RC IV Deluxe. Występuje z powierzchniami: błyszcząca i perła we wszystkich popularnych rozmiarach. Zachowuje stałą światłoczułość przy kontrastowościach od 00 do 3.

 

Ilford Multigrade RC Cooltone

Fotografia analogowa papier

Jest to papier wielogradacyjny na podłożu polietylenowym  o gramaturze 190 g/m2 o chłodnym odcieniu obrazu. Występuje z powierzchniami: błyszcząca i perła we wszystkich popularnych rozmiarach. Zachowuje stałą światłoczułość przy kontrastowościach od 00 do 3.

 

Ilford Multigrade IV RC Portfolio

Fotografia analogowa papier

Papier o własnościach takich samych jak Ilford Multigrade RC IV  Deluxe, lecz produkowany na cięższym podłożu o  gramaturze 250 g/m2, prawie takiej samej jak papiery o podłożu papierowym. Z powodu podłoża świetnie nadaje się do celów prezentacyjnych, dla których zwykłe papiery RC mogą wydawać się za wiotkie. Występuje z powierzchniami: błyszcząca i perła we wszystkich popularnych rozmiarach. Zachowuje stałą światłoczułość przy kontrastowościach od 00 do 3.

 

Ilford Multigrade XPress RC

Fotografia analogowa papier

Jest to niskobudżetowa wersja papieru Ilford Multigrade RC IV Deluxe produkowana dla tzw. krajów "rozwijających się". Teoretyczne ma takie same właściwości jak papier Deluxe, ale może być podobnie jak z filmami Pan 100 i Pan 400 – produkt, żeby był tańszy, może być czegoś pozbawiony i to może wpływać na pogorszenie jego właściwości. Wszystkim fotografom polecam jednak używanie papieru Ilford Multigrade RC IV Deluxe zamiast tego papieru.

 

Harman Direct Positive FB

Fotografia analogowa papier

Jest to wyjątkowy papier dający obraz pozytywowy przy zastosowaniu normalnego wywoływania, czyli bez potrzeby specjalnego procesu odwracalnego.  Podłoże stanowi papier o gramaturze 225 g/m2. Papier ma jedną, wysoką kontrastowość ok. 3,5–4 z możliwością lekkiego obniżenia przez preflashing. Jego światłoczułość wynosi ok. 3 ISO. Jest to idealny papier do stosowania w kamerach otworkowych i wszelkiego innego rodzaju aparatach fotograficznych, np. kamerach wielkoformatowych, w których stosowano papierowy negatyw. Teraz można fotografować bezpośrednio na papierze Harman Positive FB.

 

Harman Direct Positive RC

Fotografia analogowa papier

Papier pozytywowy dający obraz pozytywowy przy zastosowaniu normalnego wywoływania na podłożu polietylenowym o gramaturze 190 g/m2. Wszystkie pozostałe właściwości są takie same jak papieru  Harman Direct Positive FB.

 

Art 300

Fotografia analogowa papier

Ten papier jest absolutną nowością wprowadzaną dopiero do sprzedaży. Po raz pierwszy od trzynastu lat producent materiałów do fotografii czarno-białej wypuścił nowy rodzaj wielogradacyjnego papieru fotograficznego – Ilford Multigrade Art 300. Sporządzono go we współpracy ze 150 fotografami i laborantami, których zapytano, jakiego rodzaju papieru im brakuje na rynku i czego by potrzebowali. Opinie były jednoznaczne – potrzebny jest papier srebrowy wielogradacyjny na grubym papierowym podłożu, nadający się do fotografii artystycznej. Idealnie papier powinien mieć białe podłoże i neutralny odcień do ciepłego obrazu.

Życzeniom fotografów stało się zadość: powstał papier Ilford Multigrade Art 300. Wyprodukowano go we współpracy z firmą Hahnemühle FineArt GmbH, znanym producentem papierów artystycznych, m.in. do drukarek. Hahnemühle wyprodukowało podłoże składające się ze 100% włókien bawełny, bezkwasowe, ale o dużej wytrzymałości pozwalającej na przetrwanie długiego płukania i manipulowania mokrym papierem. 300 g podłoże pokryte jest znaną emulsją Multigrade tak, że pod względem właściwości fotograficznych papier nie odbiega od linii papierów Multigrade.  Powierzchnia papieru jest lekko matowa o strukturze "skorupki jajka". Papier będzie konfekcjonowany we wszystkich popularnych formatach w opakowaniach po 10, 15, 30, 50 szt.

 

Jak widać z powyższych opisów Ilford produkuje imponującą gamę papierów, pozwalając zarówno zawodowcom, jak i amatorom na zaspokojenie swoich najbardziej wyrafinowanych potrzeb. Wszystkie papiery są wysokiej jakości i pozwalają na bezproblemowe tworzenie doskonałych powiekszeń.

 

Czarno-biała fotografia fotografia analogowa

 

Jerzy Łapiński urodził się w 1954 roku w Warszawie. Fotografią zajmuje się od szkoły średniej, specjalizując się w fotografii czarno-białej. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1979. Prezentował swoje prace na 24 wystawach indywidualnych oraz 14 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Fotografie Jerzego Łapińskiego znajdują się w zbiorach i kolekcjach prywatnych w Polsce, Czechosłowacji, Niemczech, Szwecji i USA. Prowadził wykłady z fotografii na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w Łódzkiej Szkole Filmowej i na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Sląskiego w Katowicach.  Oprócz czynnego uprawiania fotografii (www.fotolapinski.eu) zajmuje się wykonywaniem powiększeń kolekcjonerskich dla innych fotografów, działalnością dydaktyczną (www.pracowniaobrazu.pl), jest również rzeczoznawcą i biegłym sądowym w zakresie fotografii.

Autor: Jerzy Łapiński

 

statystyka